De inhoud van een leerprogramma aanpassen

  • Bijgewerkt

Op het leerplatform kunnen deelnemers leerprogramma's volgen die met de grootste zorg door ons zijn samengesteld. De leerprogramma's bevatten één of meerdere leersets die gemaakt zijn op basis van de bijbehorende kwalificatiedossiers. Onze leersets worden elk schooljaar up-to-date gehouden. 

Het kan natuurlijk voorkomen dat je als coach de inhoud van een leerprogramma wil aanpassen, om deze beter te laten aansluiten bij je planning of bij het karakter van je organisatie. Je kunt dan een leerprogramma personaliseren. 

 

Er zijn twee manieren om een leerprogramma te aan te passen, de ene is ingrijpender dan de andere. 

  1. Bij het bewerken van een leerroute verander je alleen de volgorde van de opdrachten en bouw je voorwaardelijkheden in. De inhoud blijft hetzelfde. In dit artikel lees je hoe je een leerroute bewerkt.
  2. Bij het bewerken van een leerset kun je de inhoud van een leerprogramma helemaal zelf bepalen. Jouw deelnemers kunnen vervolgens deze leerset kiezen om jouw aangepaste versie van het leerprogramma te volgen.

Let op! De bestaande leersets hebben wij als uitgever met zorg samengesteld. Deze leersets dekken een kwalificatiedossier volledig, en bereiden de deelnemer optimaal voor op een examen. Wanneer je besluit om een eigen leerset te maken, en de opdrachten aan te passen, dan staan wij als uitgever niet meer garant voor de kwaliteit van het onderwijsmateriaal!

 

Een eigen leerset aanmaken

Om een eigen leerset te maken bekijk je eerst de opdrachten van de standaardleerset die dient als uitgangspunt. Het is verstandig om hiervoor de nieuwste standaardleerset te gebruiken. Vervolgens klik je op 'Bewerk leerroute'. Daarna klik je op een willekeurige opdracht. Het platform zal je vragen je eigen leerset een naam te geven. Verwerk in de naam van je eigen leerset de naam van je organisatie of je eigen naam, en eventueel een jaartal als je van plan bent jaarlijks een nieuwe leerset aan te bieden. Op deze manier zorg je ervoor dat je studenten meteen kunnen zien welke leerset ze moeten kiezen.

Daarna klik je op 'Kopieer en bewerk'. Er wordt een kopie van de originele leerset opgeslagen onder de door jou bedachte naam.

  • Let op! De titel kun je achteraf niet meer wijzigen. Werk dus alleen met jaartallen als je van plan bent jaarlijks een nieuwe leerset voor je studenten op te stellen! Een verouderd jaartal kan verwarring opleveren.

Je kunt nu beginnen met het aanpassen van de inhoud!

 

ezgif-2-9e417b1c24.gif

 

 

Je eigen leerset personaliseren

Zodra je een kopie van een leerset hebt gemaakt kom je terecht in de course editor. Je ziet alle opdrachten uit de gekopieerde leerset onder elkaar staan. De leerset is nog precies hetzelfde als het origineel. Bovenaan je scherm zie je een optie om een layout te kiezen. Je leest er meer over in dit artikel. Welke layout je gebruikt kun je op elk moment wisselen, maar het is wel het beste om voor één layout te kiezen en hier bij de verdere indeling rekening te houden.

 

Indeling

Bij het indelen van je eigen leerset kun je kiezen voor een subverdeling in hoofdstukken of een 'platte' indeling zonder diepere structuur. Een subverdeling in hoofdstukken kan je deelnemers meer houvast geven, maar is niet altijd nodig. Zeker niet bij kleinere leersets. 

 

Scherm­afbeelding 2024-04-16 om 13.52.14.png Scherm­afbeelding 2024-04-16 om 13.47.55.png

Links een standaardleerset, rechts dezelfde opdrachten ingedeeld in hoofdstukken. Zelfs als je de opdrachten inhoudelijk helemaal onveranderd laat kan het de moeite waard zijn een eigen leerset op te stellen.

 

Wanneer je kiest voor een indeling in hoofdstukken kun je het beste eerst de hoofdstukken toevoegen die je wil hebben. Daarna sleep je de opdrachten naar de juiste hoofdstukken door ze met de muis te pakken bij de zes kleine puntjes die je bij iedere opdracht aan de rechterkant ziet. Daarna kun je de hoofdstukken in de juiste volgorde slepen.

 

 Je kunt ook kiezen voor een indeling in onderdelen. Een onderdeel voeg je op dezelfde manier toe als een nieuwe opdracht, theoriekaart of quiz, daarover later meer. Bij een indeling in onderdelen kun je geen bestaande opdrachten toevoegen aan een onderdeel, je kunt alleen nieuwe opdrachten maken binnen ieder onderdeel. Deze manier van werken is dus vooral geschikt als je de meeste opdrachten vanaf de grond opnieuw wil opbouwen.

 

Een bestaande opdracht bewerken

Wil je een bestaande opdracht aanpassen? Klik dan op de titel van de opdracht of op het tandwieltje en vervolgens op 'Bewerk details'. Je bekijkt de opdracht nu in bewerkmodus. je kunt bijvoorbeeld de tekst aanpassen, inhoudsblokken verwijderen en toevoegen, of (bij 'Bewerk details') aanpassen hoeveel XP de opdracht waard is.

Vergeet niet te klikken op 'Opslaan' wanneer je tevreden bent met je wijzigingen! Anders raak je je aanpassingen kwijt.

 

Een nieuw element toevoegen

Wil je de gehele indeling veranderen en wellicht ook zelf nieuwe opdrachten toevoegen? Dan begin je met klikken op 'Voeg inhoud toe'. Vervolgens verschijnt er een zijbalk waar je kunt kiezen wat voor type element je wil toevoegen. 

 

Scherm­afbeelding 2024-03-29 om 14.21.34.png

 

Je kunt hier eerst kiezen of je een opdracht, stuk theorie, quiz of onderwerp toe wilt voegen.

  • Een opdracht bestaat uit een introductie, en vaak meerdere delen waarin een deelnemer stappen volgt om vervolgens een bestand in te leveren.
  • Theorie bestaat vaak uit een stuk tekst dat de deelnemer moet lezen, eventueel afgesloten met multiple choice vragen of sleepoefeningen.
  • Een onderwerp is eerder al genoemd. Het is een soort categorie die onder een hoofdstuk valt, waar weer opdrachten onder zouden kunnen vallen. Dus stel je voor dat er een hoofdstuk zou zijn over de Spaanse keuken, dan zou 'tapas' bijvoorbeeld een onderwerp kunnen zijn.
  • Een quiz is een tussentijdse toets die je in kunt zetten om de kennis van je studenten te testen.

 

Details bewerken 

Wanneer je een nieuw element toevoegt kun je daarna details invullen, zoals de titel van de opdracht. Je kunt ook een thumbnail kiezen, dit is de afbeelding die te zien is wanneer je het overzicht van alle opdrachten in een leerset bekijkt. Tot slot kun je enkele eigenschappen en badges aanvinken:

  • Te maken op een computer: wanneer de deelnemer voor de opdracht een computer nodig heeft, kun je deze optie aanvinken. 
  • Geschikt voor afstandsleren: wanneer de deelnemer deze opdracht thuis kan maken en verder niet op pad hoeft, kun je deze optie aanvinken.
  • Met een bijeenkomst: is er voor de opdracht die je toe wilt voegen een (klassikale) bijeenkomst vereist? Vink deze optie dan aan.
  • Op de werkplek: wordt de opdracht die je toe wilt voegen op een andere plek uitgevoerd dan op school of thuis? Bijvoorbeeld tijdens een stage? Dan kun je deze optie aanvinken.
  • Is een checkpoint: is een bepaalde opdracht extra belangrijk, of wil je dat de deelnemer deze in ieder geval afrond om bijvoorbeeld aan bepaalde voorwaarden te voldoen? Dan kun je deze optie aanvinken.
  • Is tussentijdse examenopdracht: wanneer je deelnemers tussentijds wilt toetsten met een opdracht, kun je deze optie aanvinken.

Scherm­afbeelding 2024-04-16 om 14.22.03.png

 

Content templates

Ga je een nieuwe opdracht toevoegen? Dan krijg je in de bewerkingsmodus het onderstaande scherm te zien. Je kunt hier kiezen uit verschillende content templates, "mallen", voor je opdracht. Door hier gebruik van te maken hoef je de opdrachten niet helemaal vanaf niets op te bouwen, maar kies je een indeling die past bij de manier waarop je de lesstof wil presenteren. Wil je toch een opdracht opbouwen from scratch? Kies dan voor de lege content template.

 

Scherm­afbeelding 2023-11-29 om 15.16.18.png

 

Een uitgebreide uitleg over content templates vind je hier.

 

 

Opdrachten indelen

Of je nu kiest voor het aanpassen van een bestaande opdracht, voor een content template of een helemaal nieuwe opbouw; als je met de course editor gaat werken kom je uiteindelijk aan bij het indelen van je opdracht. Voor het gemak hebben we er even een bestaande opdracht bij gepakt. 

 

 

Ieder element van de opdracht is te bewerken. Je kunt de tekst aanpassen, blokken verwijderen of blokken toevoegen. Bij het toevoegen van blokken heb je keuze uit een hele selectie met verschillende functies. Zodra je dit doet, krijg je het onderstaande scherm te zien waarin je de functionaliteit waar je gebruik van wilt maken kunt selecteren.

 

Scherm­afbeelding 2024-04-22 om 17.30.42.png

  • Callout: hiermee voeg je als het ware een waarschuwing toe aan de opdracht, iets waar de deelnemer extra op moet letten. Je kunt een symbool kiezen waarmee je de callout wilt aanduiden een een tekst toevoegen.
  • Uitklapbare inhoud: verwerk je een lange tekst in een opdracht? Een casus bijvoorbeeld? Dan kun je deze functionaliteit goed gebruiken. Hiermee kan de deelnemer het stuk tekst in- en uitklappen.
  • Tabbladen: Hiermee kun je informatie in tabjes plaatsen waar de deelnemer doorheen kan klikken.
  • Paragraaf: een paragraaf voeg je toe wanneer je een (extra) stuk tekst wilt typen.
  • Groep: hiermee maak je een nieuwe groep aan, waar je weer andere functionaliteiten kunt verwerken, zoals een paragraaf.
  • Slider: een slider voeg je toe wanneer je een opdrachtkaart meerdere delen moet hebben. Dit is het type blok waarin je op 'volgende' kunt klikken.
  • Lijst: moet de deelnemer voor een opdracht een lijstje of opsomming maken? Dan kan de lijst functionaliteit handig zijn om toe te voegen.
  • Titel
  • Afbeelding
  • Drag and Drop vraag: een drag and drop vraag wordt ook wel 'sleepoefening' genoemd. Hiermee kan de student combinaties maken van bepaalde begrippen en definities bijvoorbeeld, door te slepen.
  • Drag to Sort vraag: met een drag to sort vraag kan er een opdracht toegevoegd worden waarmee begrippen in de juiste volgorde worden gesleepd.
  • Bestandsupload: wanneer de deelnemer een bestand moet uploaden dat in een ander programma gemaakt is, bijvoorbeeld Word, dan is het belangrijk om aan het einde van de opdracht een bestandsupload toe te voegen.
  • Meerkeuzevraag: bij een meerkeuzevraag kan een deelnemer slechts één juist antwoord selecteren.
  • Selectiekeuzevraag: bij een selectiekeuzevraag kan een deelnemer meerdere antwoorden selecteren.
  • Open vraag: bij het toevoegen van een open vraag heb je de mogelijkheid om een vast antwoord of bepaalde woorden in te vullen die sowieso in het antwoord terug moeten komen. Dit is niet verplicht.
  • Open vraag (meerdere regels): hetzelfde als een open vraag, maar met de mogelijkheid om uitgebreider antwoord te geven.
  • Video
  • Kaarten widget: de kaartenwidget kan gebruikt worden wanneer de deelnemer voor een opdracht een lijstje moet maken met verschillende onderdelen.
  • Kolommen: wil je bijvoorbeeld een tabel toevoegen in een opdracht? Dan kan dit een handige functionaliteit zijn om toe te passen.
  • Audio
  • SCORM-pakket: SCORM is een standaard voor electronische educatieve content. Als je beschikt over lesmateriaal dat als SCORM-pakket is aangeleverd kun je dat integreren in je leerset.
  • HTML: integreer hiermee HTML-elementen om je leerset naar een next level design te brengen.

Wanneer je op 'Details' klikt kun je dezelfde instellingen die je invult bij het aanmaken van een opdracht (kijk bij 'Details bewerken') wijzigen. Dit gaat dus onder andere om de titel van de opdracht, en met hoeveel personen deze wordt gemaakt. Bij 'Kwalificaties' kun je aanvinken aan welke werkprocessen en kennis en vaardigheden uit het bijbehorende kwalificatiedossier bij deze opdracht horen. Onder het kopje 'Ondersteuning' klikt, kun je tips voor de deelnemer toevoegen om deze opdracht te maken, en opmerkingen voor de docent. Tot slot kun je hier het aantal XP invullen en de weergave wijzigen.

 

Is de opdracht af? Klik dan op 'Opslaan', en op 'Afsluiten' om terug te gaan naar het overzicht van alle opdrachten.



Leersets activeren en deactiveren

Is je leerset helemaal af en klaar voor gebruik? Dan kun je deze publiceren. Een leerset zal standaard namelijk nog op 'concept' staan. Wanneer je de set selecteert in het desbetreffende leerprogramma en op 'concept' klikt, zie je ook de mogelijkheden 'live' en 'gesloten'. Kies voor 'live' om de leerset zichtbaar te maken voor je deelnemers. Vanaf dat moment kunnen zij de leerset ook volgen. Kies voor 'gesloten' wanneer je de inschrijvingen voor de leerset stop wilt zetten. Nieuwe deelnemers zien de set dan niet langer, maar voor al ingeschreven deelnemers blijft deze wel beschikbaar.

 

Veelgestelde vragen

  • Kan een student tussentijds wisselen tussen leersets?
    Dit is technisch gezien wel mogelijk, maar niet aan te raden. Wanneer een student wisselt tussen leersets, gaat alle voortgang namelijk verloren. Dit heeft te maken met het feit dat opdrachten tussen de sets kunnen verschillen.
  • Kan ik eigen leersets ook delen met collega's?
    Helaas kun je dit zelf niet, maar we kunnen dit achter de schermen mogelijk maken. Neem daarvoor contact op met support

Wil je dit artikel printen? Lees hier hoe je dat doet.

Wil je dit artikel opslaan als pdf? Lees hier hoe je dat doet.

Was dit artikel nuttig?

Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0

Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Opmerkingen

0 opmerkingen

U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.